Sänker dina taxikostnader
« Tillbaka

Nyhetsbrev Juni 2016

2016-07-06

Hej,

Sommaren är här och för många en förhoppningsvis skön ledighet.

För oss innebär sommaren tid att få de senaste pusselbitarna på plats inför hösten för att kunna ge er en bra start (och era resenärer) efter semestrarna.

En kort summering nedan, och status nu, framöver, inom de viktigaste områdena:

 

1. Fakturering

Fakturering har succesivt gått över till resekontofakturering för de flesta kunderna under kvartal 1-2. Detta gäller för samtliga bokningar som sker via vårt nya bokningssystem, www.mycabtravel.se den svenska sidan, eller engelska sidan www.mycabtravel.com .

Bokningar som sker via gamla bokningssystemet www.mycab.se  stöds normalt inte av resekontofakturering.

Om ni som myndighet har frågor om befintlig fakturering kontakta i fösta hand support tel 0771-509900 eller via mail support-(_sm3Remove)-_-(_a)-_mycabtravel-(d_)-_se.

 

2. Bokning

Bokning sker via www.mycabtravel.se , eller engelska sidan www.mycabtravel.com, den tidigare svenska sidan ww.mycab.se kopplat till vårt gamla system kommer under hösten att avvecklas.

 Det är samma inloggningsuppgifter som tidigare för er som använt www.mycab.se när ni bokar på www.mycabtravel.se eller www.mycabtravel.com

Profilerna fungerar också för bokning via callcenter med angivande av ert användare-id;

Tel 0771-555666.

Profilernas lösenord på www.mycabtravel.se och/eller www.mycabtravel.com behöver uppdateras senare , via länk, det kommer utskick till samtliga användare senare.

 

3. Support

För att förbättra tillgängligheten är supportnumret 0771-555666  enbart för bokningar/eftersök av bil/ avbokningar, dvs allt som har med själva köruppdraget att göra.

Övrig support;  ekonomifrågor, reklamationer och övriga ärenden hanteras via  support-(_sm3Remove)-_-(_a)-_mycabtravel-(d_)-_se och/eller  telefon 0771-509900.

Reklamationer kan  inrapporteras via formulär på www.mpss.se, se ruta till höger eller skickas direkt till support-(_sm3Remove)-_-(_a)-_mycabtravel-(d_)-_se  Glöm ej att fylla i bokningsnummer, sträcka , datum och orsak, för snabbare hantering.

Nya användare, under förutsättning att er myndighet är registrerad och konto uppsatt v.g. använd bifogade länk eller följ intern instruktion inom er myndighet. (under hösten kommer ni få registreringslänkar som med för automatisk profilregistrering med användaruppgifter som kommer med vändande mail. (Nedan gäller inte för er som redan har egna rutiner uppsatta, i dessa fall kontrollera med er kontaktperson och/eller på ert intranät).

http://www.mpss.se/profiler/ramavtalskund.aspx

 

4. Täckning/taxibolag

I samband med implementering till det nya taxiavtalet byttes tidigare huvudleverantör Sverigetaxi ut mot SVEA Taxiallians samt att ett stort antal orter behövts kompletteras då forna Sverigetaxibolag initialt i höstas avslutade sitt engagemang för att köra inom statliga ramavtalet.

Nu är vi nästan i mål, genom ett aktivt arbete tillsammans med SVEA under hösten/vintern/våren att åter kontraktera och upprätta nya samarbeten, dvs vi har täckning från Norr till Söder med endast ett fåtal s.k. vita fläckar. Om ni försöker boka på en sådan ort kommer information direkt, vilket inte varit fallet tidigare. Dock fortsätter arbetet med att eliminera samtliga s.k. vita fläckar.

 

5. Nyheter under sommaren/hösten 2016

  • Resebyråbokningar
  • De flesta större resebyråkedjorna har nu implementerats för att kunna boka mycab, dock finns fortfarande beroende oftast kopplat till resebyråns administrativa processer (backoffice) därför kontrollera med er resebyrå/kontaktperson om ni inte fått bekräftat att uppkoppling skett.
  • Tågtaxi till avtalspris
  • Detta bokas via egen flik och/eller via telefon eller resebyrå
  • APP, av många efterlängtad bokningskanal implementeras under sommaren och gäller bokningar utanför resebyrån, start sker via Android därefter Iphone och sedan övriga.
  • Delad bil, är inte kravsatt i ramavtalet men införs succesivt under våren/sommaren, redan nu är ett antal orter ute i landet bokningsbara med delad eller samplanerad bil. Vårt koncept bygger på att delad bil hanteras systemmässigt och att man precis som med egen bil möts med namnskylt på flygplatsen.

     

6. Statistik

Statistik har varit en utmaning på kundnivå under kvartal1 framför allt beroende på mix av uppgifter ifrån gammalt och nytt system , nu äntligen under sommaren kommer statistik, och än bättre till hösten kommer ni som är kontaktpersoner kunna få egen inloggning och därmed hämta ut när ni vill och mer detaljerad statistik. Ber om ursäkt just för statistikens försening som jag vet är viktig för många.

 

7. Sammanfattning

Med ny svensk bokningssida på plats, de flesta resebyråerna med på tåget, och att de flesta orter som tidigare haft problem med tillgänglighet för transport nu förstärkts samt att ny teknik säkerställer att rätt bil hamnar på rätt plats vid rätt tid enligt avtal, gör att jag känner mig mer säker på att vi möter en höst med ljusnande framtid.

 

Trevlig Sommar!

 

Mvh,

Bengt Hellqvist och kollegor inom Mycab

Ladda ner nyhetsbrev dom PDF